Skip to content

За левите ръце

август 24, 2006

Аз съм левичарка или левачка или като там му викате.

Наред с всички хвалби, за развиване на мозъка и гениалност и какво ли още не леваците (левичари) имат и един проблем: Те живеят средно по малко от останалите хора.

Твърденията в научния свят са, че това се дължи на факта, че ние сме принудени да живеем в свят пригоден за десничари.

Първата реакция на всичките ми познати е: „Е какво пък толкова десничарско има“. Ами много неща. И то най-различни и ежедневни. И ако човек не се замисли и огледа няма дори да се сети. Толкова сме привикнали.

Тук ще направя списъкна разни нещица. Само примерен естествено, едва ли мога да изчерпя всички възможни предмети.

1. Ножица – нищо и никаква ножица, да ама е проблем. Ножицата е така направена, че ако я хванете в дясната ръка виждате точни къде режете, така са сглобени остриетата. Ако обаче я преместите в лявата остриетата закриват линията по която режете. Това не е непреодолим проблем, но се усвоява с дълги тренировки.

2. Самозаточващи се ножове – това са онези ножчета, които са вълнообразни от едната страна. И то точно от тази дето не трябва според мен. Лично наблюдение е, че когато режа с такъв нож всичко нарязано е криво. Ако ножът не е вълнообразен, аз нямам проблем.

3. Болтчета, винтчета, гайки – масово се завиват на тая страна дето не ми е удобна и се развиват доста лесно от моя гледна точка.

4. Джобни ножчета – нищо особено на пръв поглед. Но вдлъбнатинката за отваряне е винаги от долната страна на ножчето когато аз го хвана

5. Часовници – дори за да ги сверите трябва да ползвате дясната си ръка, а за „инвалиди“ като мен, на които дясната им е само за симетрия имам идея: Обръщате часовника и почвате да въртите с лявата в неудобна за вас посока.

6. Джезве – канче с дръжка и чучур за несведущите. Ако няма чучур няма проблем. Абе има проблем: като няма чучур подлива, като има се налага да сипваш с дясната ръка. Решение търсите джезве без чучур, което да не подлива. Или поне да подлива в приемливи граници.

7. Острилка за моливи – с нея проблемите са комбинация от винтчетата и ножиците. Въртиш на обратната страна, която ти е най-неудобна.

8. Фотоапарат – виж за него дори не съм се и замисляла. Ама копчето за снимките си е на десния показалец винаги. А можеше и да не е…

9. Тирбушон – самият той обикновено е симетричен, ама резбата на острата част не е. Което води пак до проблема с винтчетата и други подобни.

10. Отварачика за консерви – от произволен вид не мога да ползвам. Всичките, били те полу-механични или ръчни залагат на факта, че мога да ги държа с дясната си ръка. Ама не мога бе, дори часовник сверявам с лявата.

11. Клавиатурата – ами цифрите и стрелките са ми от най-неудобната страна. После ме питат ‘що не играя игри. Е как да ги играя, като движението на героя (по точно на дясната ми ръка) отнема 80% от времето ми и 90% от концентрацията ми.

След тези нагледни описания на всичко, което ми пречи в живота до момента искам да кажа, че хората отдавна са го измислили имат си магазини за левичари и печелят от този бизнес. И ми се иска и ние да го измислим вече… Ей така, да мога да си взема един път нещо, дето не подлива не ми прави сянка и ми е удобно.

12 Коментари
  1. ноември 3, 2006 10:30 am

    Като гледам от списъка липсва четката за събиране на трохи от масата. Извивката й е много готина и ако я държиш с лявата ръка трохите хвърчат на всички посоки много живописно. 🙂
    Иначе за половината от изброените неща е въпрос на навик. И най-вече проблемът е, че самите ние привикваме да ползваме предимно едната си ръка, когато всъщност имаме две. И чисто статистически би следвало половината хора да са левичари, а другата половина десничари. Но не е така именно защото хората се учат и приспособяват от малки.

  2. ноември 3, 2006 10:30 am

    Абе не е май точно така. Защото като бебе, ако са ми сложели играчка до дясната ръка изобщо не съм се и опитвала да я взема (не че зрението ми не е перфектно). Така че май е въпрос на гени някакви.
    Иначе за четката не съм се сетила, защото моята е с права дръжка. Май вече подсъзнателно избирам неутрални вещи.

  3. ноември 3, 2006 10:31 am

    Не е до гени. Синът ми е левичар. Няма никой в родата, от когото може да го е наследил. На компютър си служи перфектно и с клавиатурата, и с мишката (държи я с дясната ръка). Тенис на корт играе с лява ръка. Там имаше един съотборник, дето се водеше левичар. Същият можеше само да играе тенис и пише с лява ръка – нищо друго не можеше да върши с нея, дори тенис топка да подхвърли.
    За болтчетата, часовниците и тирбушоните няма начин да ги правят за левичари. Но пък не е като не може всички да си служат безпроблемно с тях. Въпрос на навик.

  4. ноември 3, 2006 10:33 am

    За гените както и да е… Няма да споря за нещо недоказуемо.
    Ама за часовници тирбушони и болтчета не си прав. Всичко това може да се прави за левичари и се прави.
    Започнало е от една идея на двама британци, които в момента поддържат верига магазини в над 50 страни. Даже и ножици и линики (не питай защо, не знам) за левичари продават.

  5. ноември 3, 2006 10:34 am

    А не Гери – за винтчетата не си права. Сигурен съм, че сама ще се убедиш, че не е добра идея. За тирбушоните си права, а за часовниците съм в недоумение как така не ги произвеждат в двата варианта. Хеле пък бутиковите такива.

  6. ноември 3, 2006 10:34 am

    А за игрите пък хич не си права 🙂
    Едно, че можеш да си нагласиш управлението, и второ – напоследък “движението” на човечето се прави с клавишите WASD, което на мен се пада под “недоразвитата” ръка. Ама странно – нямам проблеми. Предполагам е защото не съм се замислял, че може с другата да ми е по-удобно 😉

  7. ноември 3, 2006 10:34 am

    Има си винтчета с обратна резба и когато те са окомплектовани с нещо цялостно правено за левичари няма проблем. Проблем ще има, ако решеннието е полвинчато, т.е. ако кранчето ти пак се отвива на ляво и винтчето ти е с обратна резба.
    За бутикови часовници не съм гледала, абе изобщо за никакви часовници не съм гледала… аз съм щастлив човек 😉

  8. ноември 3, 2006 10:35 am

    Не бе Панев, то е ‘щото моята едната е само за симетрия. При това, не защото не съм се опитвала да я развивам. Даже имах амбиции да се науча да пиша с нея – ама не стана. Съдба какво да се прави. А бтв открих клавиатура за леваци. Много е готина. Ама не я продават в БГ 😦

  9. ноември 3, 2006 10:35 am

    Я кажи как ставаш сутрин за работа? Мен ако ме питаш това е по-точното мерило за щастие 🙂
    Ама ги няма вече тия времена… Отдавна-отдавна са си отишли…

  10. ноември 3, 2006 10:36 am

    Хи хи хи! Сутрин милото ме буди по някое време с кафенце! Много е гот! Не ми казва часа само ме гушка да се разсъня!

  11. ноември 3, 2006 10:36 am

    Всичките ли жени се уреждате така? да взема да пообърна малко резбата тогава…
    Иначе знаеш, че това е само добро приближение. Щом не те оставят да се събудиш сама – не ми го хвали толкова 🙂

  12. Гергана Атанасова permalink
    ноември 3, 2006 10:37 am

    Искам да споделя само, че имам абсолютно същити проблеми! С ножиците съм експерт, на който някои десничари дори биха завидели, но отварачките за консерва, просто ме разбиват от всякъде. Отдавна съм се отказала от тях и се възползвам от услугите на заобикалящите ми десничари 🙂 в сложното начинание – отваряне на консерви. А що се отнася за фотоапаратите, винаги ми е било противоестествено да снимам с дяната ръка, но имам ли избор?!

Коментари са забранени.

